Varför vi har så rena tänder

En dag när hemtjänsten kom var jag inte hemma. Jag hade åkt till sjukhuset för en utredning och glömt meddela dem. Så de letade. I badrummet och i köket. Till och med under sängen. Sannolikheten att jag hade gömt mig under sängen verkade tydligen större än chansen att jag faktiskt hade tagit mig hemifrån.

Var fjärde ME/CFS-patient är så sjuk att hen är bunden till rullstol, till sitt hem eller till sin säng. Jag har gjort allt det där, i perioder, och är numera i princip alltid hemma.

Det är ingenting jag vill men det är något jag har valt. Alternativet vore att ta mig hemifrån en gång i veckan eller mer sällan och spendera resten av tiden liggandes i ett mörkt rum utan att orka läsa eller prata med någon. Det är ett enkelt val, jag tror att de flesta hade gjort samma sak.

Vi är ändå ganska många som lever som jag men samhället är inte anpassat efter oss. Ibland kan man få sin vårdcentralsläkare att komma hem och i Stockholms läns landsting finns tack vare engagerade landstingspolitiker en ME/CFS-mottagning som gör hembesök. Men cellprov eller akutvård är i princip omöjligt att få, annat än på pappret.  Läkarna har ingen förståelse för att ett besök på en akutmottagning med skrikande människor, pip och starkt ljus kan trigga en försämring som varar i veckor, månader eller mer. I vissa län kan man få tandvård men Västra Götalandsregionen har nyligen tagit bort den möjligheten. Man får helt enkelt borsta tänderna väldigt noga. Inga är så noggranna med sin tandhygien som människor som inte kan lämna hemmet.

Man kan skriva till politiker, skriva insändare, boka möten, demonstrera och försöka hävda våra rättigheter. Men de flesta av oss är alldeles för sjuka för det. Så vad gör vi? Vi borstar tänderna, försöker att undvika att bli akut sjuka och försöker att se det komiska i situationen.

Utanförskap

Kommentera

